soubor přílohy (261,47 KB)
Výchova ke zdraví a výchova ke zdravému životnímu stylu prolíná všemi součástmi školy
Výchovně - vzdělávací proces
Základním cílem je rozvinout u žáků za pomoci speciálně pedagogické péče schopnost osvojit si základy vědomostí, dovedností a návyků, které jim umožní orientaci v okolním světě a zapojení do společenského života. U těžce postižených žáků usilujeme o zvyšování kvality jejich života a o co nejvyšší míru jejich samostatnosti. Každý žák by měl být vybaven odpovídajícími klíčovými sociálními kompetencemi, které mu umožní žít a pracovat s ostatními, navazovat vztahy, přizpůsobovat se změnám, chápat souvislosti a uplatnit své schopnosti. Při výchovně vzdělávacím procesu využíváme emocionalitu a velkou citovou vnímavost žáků, které jsou oporou při vzdělávání postižených dětí.
V letošním školním roce se žáci 1. a 7. ročníku budou vzdělávat podle našeho ŠVP Elpis. Na vytvoření školního vzdělávacího programu se podíleli všichni pedagogičtí pracovníci, dále tento program budou hodnotit a některé drobné nedostatky opraví. Současně bude pokračovat vzdělávací program „Pomocná škola“ a „Rehabilitační vzdělávací program PŠ“.
V Praktické škole jednoleté započne práce na tvorbě ŠVP. Vzdělávání všech žáků zajišťujeme odbornými postupy učitelů – speciálních pedagogů. Využíváme formu individuálního přístupu k jednotlivým žákům. Při výuce využíváme speciální kompenzační pomůcky, pomocí moderních přístupů vedeme žáky k získávání informací vhodných podle věku a druhu postižení.
Rozvoj sebeobslužných a pracovních schopností.
V letošním roce se zaměříme na nácvik sebeoslužných dovedností a zacházení s předměty denní potřeby. Budeme se snažit zařazovat práci s různými druhy materiálů, v keramické dílně.
Výchova ke zdraví
Pedagogové budou všestranně podporovat co nejpestřejší pohybové, relaxační a sportovní aktivity jako součást povinné výuky. Bude kladen zvláštní důraz na reedukaci, kompenzaci a rehabilitaci jednotlivých poruch a postižení žáků. Pro všechny žáky školy bude zajištěn pitný režim. Do výuky budou pravidelně zařazovány relaxační aktivity, děti budou pro relaxaci i výuku využívat i školní zahradu.
Vytváření přátelského a motivujícího prostředí ve škole
Pedagogové se zaměří na rozvíjení vztahů mezi pedagogy a dětmi, mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a rodiči, mezi pedagogy a rodiči. Protože celkovou psychickou pohodu dětí ovlivňují vztahy mezi dospělými, kteří je obklopují, budeme rozvíjet i vhodné pracovní vztahy na pracovišti, usilovat o pozitivně působící, harmonické prostředí.
Komunikační dovednosti
Řečová výchova prolíná celým výchovně vzdělávacím procesem dle možností a schopností žáků (piktogramy, VOKS - výměnný obrázkový komunikační systém, metodika, jak mohou "mluvit" nemluvící děti pomocí obrázků, globální čtení, strukturované vyučování, rozvoj komunikačních dovedností mluvících žáků). Pravidelně bude žákům poskytována individuální péče v oblasti logopedie, která bude zahrnovat jak nácvik komunikačních dovedností a vytvoření vlastních komunikačních systémů u žáků, kteří nemohou mluvit, tak nápravu vadné výslovnosti žáků.
Respektování specifických vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků
Naším prvořadým úkolem je správná speciálně pedagogická diagnostika. Vytvořením tématických vzdělávacích programů, které budou respektovat mentální a vývojovou úroveň a zdravotní stav každého žáka můžeme docílit co nejlepších výsledků. Nutné je také přizpůsobovat žákům obsah, cíle, formy, metody i tempo výchovy a vzdělávání . Budeme využívat individuální práce se žákem, práce ve skupinách, strukturovaného vyučování u autistů.
Rozvoj sebeobslužných a pracovních schopností
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
nácvik sebeobslužných dovedností |
všichni pedagogové a ostatní zaměstnanci |
celoročně |
zacházení s předměty denní potřeby |
všichni pedagogové a ostatní zaměstnanci |
celoročně |
nácvik jednoduchých pracovních postupů a návyků |
všichni pedagogové a ostatní zaměstnanci |
celoročně |
práce v keramické dílně |
Veselá, Stopková, Jeklová |
celoročně |
práce na školní zahradě |
třídní učitelé |
podzim, jaro |
nácvik jednoduchých domácích prací |
Šlampová |
Dle tématických plánů |
Výchova ke zdraví
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
pohybové a relaxační a aktivity ve vyučování
|
třídní učitelé |
celoročně |
tělovýchovné chvilky (relaxace) ve vyučování |
třídní učitelé |
celoročně |
vycházky k jednotlivým tématům |
třídní učitelé |
celoročně |
kompenzace a rehabilitace postižení |
Ševčíková |
celoročně |
pitný režim |
třídní učitelé |
celoročně |
návštěvy solné jeskyně |
třídní učitelé |
celoročně |
Canisterapie |
Šlampová, Kořenková |
celoročně |
zooterapie |
Krňávková |
celoročně |
pracovní vyučování – příprava pokrmů |
učitelé PV |
dle tématických plánu |
příprava pokrmů zdravé výživy – praktická škola |
lampová |
dle tématických plánů |
přednášla – zdravý životní styl pro rodiče |
Pivcová |
únor |
Olympiáda |
Jekl |
červen |
školy v přírodě |
třídní učitelé |
dle možností |
„Stiga“ fotbal |
vychovatelé ŠD a internátu |
dle tématických plánů |
Výlety |
vychovatelé ŠD a internátu |
dle tématických plánů |
Vytváření přátelského a motivujícího prostředí ve škole
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
přátelské vztahy v kolektivu |
třídní učitelé |
Celoročně |
nácvik přiměřeného chování v kolektivu |
třídní učitelé |
Celoročně |
průvodce školním rokem |
Hrabcová |
Září |
třídní schůzky |
třídní učitelé |
Září |
individuální schůzky s rodiči |
Pivcová |
Celoročně |
možnost účasti rodičů ve vyučování |
třídní učitelé |
Celoročně |
možnost účasti rodičů na mimoškolních akcích |
třídní učitelé |
Celoročně |
Školská rada |
Kořenková, Čejková |
2 x ročně |
Komunikační dovednosti
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
rozvoj slovní zásoby, řečová výchova |
třídní učitelé |
Celoročně |
využívání alternativních metod u nemluvicích žáků |
třídní učitelé |
Celoročně |
rozvoj komunikačních dovedností v běžných situacích |
třídní učitelé |
Celoročně |
vlastní divadelní představení |
Hrabalová |
Duben |
individuální logopedická péče |
Hrabalová, Pohlová |
Celoročně |
Respektování specifických vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
speciálně pedagogická diagnostika |
třídní učitelé |
Celoročně |
tématické plány |
třídní učitelé |
Celoročně |
pozitivní motivace |
třídní učitelé |
Celoročně |
individuální přístup – respektování mentálního, psychického a zdravotního stavu žáka |
třídní učitelé |
Celoročně |
výměna informací mezi učiteli a ostatními zaměstnanci |
Všichni |
Celoročně |
strukturované učení |
třídní učitelé |
Celoročně |
alternativní komunikace |
třídní učitelé |
Celoročně |
rozvíjení sebevědomí a samostatnosti žáků |
třídní učitelé |
Celoročně |
Mimoškolní akce
Akce |
Zodpovědnost |
Termín |
„Těšíme se do školy“ |
třídní učitelé |
Září |
„Zpívejte s námi“ |
Pokorová |
Září |
Mikulášské setkání se sponzory |
Hrabcová |
prosinec |
Vlastní divadelní představení |
Hrabalová |
duben |
Výstava výtvarných prací |
Kořenková |
květen |
Dílny v Technickém muzeu |
Jekl |
dle nabídky |
Návštěvy knihovny J.Mahena v Židenicích |
Raabová, Pokorová |
dle nabídky |
Divadelní představení |
Pokorová, Krňávková |
dle nabídky |
Akce policie ČR |
Pokorová |
dle nabídky |
Prezentace školy na veřejnosti
Úkol |
Zodpovědnost |
Termín |
www stránky |
Jekl |
celoročně |
Kalendář |
Třídní učitelé, Jekl |
prosinec |
Vývěsky školy |
Kořenková |
celoročně |
Spolupráce se ZŠ Gajdošova, El.Přemyslovny, ZŠS Znojmo |
vedení školy |
celoročně |
Klub rodičů |
vedení školy |
celoročně |
Spolupráce se školami v zahraničí (Německo, Holandsko) |
vedení školy |
celoročně |
Setkání se sponzory |
vedení školy |
prosinec |
Projekty EU
Projekt |
Zodpovědnost |
Termín |
„Autisti nikoli v autu“ (vlastní) |
Lampová |
celoročně |
„Cesta ke kvalitě“ |
Pohlová, Havlíčková, Hrabcová |
celoročně |
„VIP Kariéra“ |
Pivcová |
celoročně |
„Odstraňování bariér při vzdělávání žáků s autismem – metodická podpora pedagogů a rodičů“ |
Tomášů, Krňávková |
celoročně |
„Podpora praxe studentů speciální pedagogiky se zřetelem na implementaci ŠVP ve speciálních školách“ |
Hrabalová |
celoročně |
„Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách“ |
Hrabcová |
podána žádost |
Materiální zabezpečení školy
- nákup vodní postele – Koperníkova
- oprava houpačky – Koperníkova
- úprava tělocvičny - Koperníkova
- postupná výměna nábytku přizpůsobeného fyzickým zvláštnostem dětí
- udržovat estetické a hygienické prostředí ve třídách, dodržovat členění prostoru na pracovní a relaxační
- vybudování počítačové sítě - dle projektu EU „Autisté nikoli v autu“
- dokončení rekonstrukce kanalizace
- malování sklepů
Komunikace v organizaci
- vytvoření „Průvodce školním rokem“
- důsledné dodržování kompetencí – ředitelka – zástupkyně ředitelky – vedoucí učitelka – vedoucí vychovatel
- „stromeček“ pro přenos informací na principu osobní zodpovědnosti + Příručka jakosti v elektronické formě
- na každé poradě hlásit akce na měsíc – zápis do kalendáře, vyvěsit na infonástěnky, jmenovitá zodpovědnost
- centrální info nástěnka pro aktuální informace, povinnost zaměstnanců každý den sledovat, na Koperníkově nástěnka na chodbě u ředitelny, na Skaunicové nástěnka před logopedickou pracovnou
- pečlivé vedení tiskovin UN – Krejčí, Jeklová
- jednání s ředitelkou nebo zástupkyní ředitelky po domluvě kdykoliv, vždy mimo dobu vyučování!!!