soubor přílohy (132,01 KB)
Autoevaluace školy
Autoevulace vychází ze zákona č. 561/2004 Sb. (Školský zákon), vyhláška MŠMT ČR č. 15/2005 Sb. a dalších provádějících předpisů, které stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
1. Cíl autoevulace
Cílem autoevulace je zmapování stavu ve sledovaných oblastech. Tyto informace slouží k zefektivnění procesu výuky, zkvalitnění ŠVP, zefektivnění práce vedení, pedagogických i nepedagogických pracovníků školy, zkvalitňování prostředí a vybavenost školy. Poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě a úrovni dosažených cílů vzhledem k projektovaným cílům.
Snažíme se :
- zlepšit kvalitu vzdělání
- získat zpětnou vazbu pro činnost školy
- získat informace o tom, jak jsou naplňovány stanovené cíle vzdělávání
- získat podklady pro strategické plánování a řízení
- přispět ke stanovení priorit rozvoje školy
- posílit spolupráci školy s rodiči
- přispět ke zlepšení klimatu a důvěry mezi učiteli, žáky a rodiči
- posílit sebevědomí pedagogů školy
2. Nástroje autoevulace
- rozbor dokumentace školy
- rozbor dat s dokumentace
- rozhovory s žáky, učiteli, rodiči, veřejností
- dotazníky pro rodiče a učitele
- sebehodnocení
- výstupy z vlastní kontrolní a hospitační činnosti-hospitace a pozorování
- záznamy kontrol
- diskuse
- pozorování
- zápisy z jednání Školské rady
- statistické výkazy
- účetní uzávěrky
- záznamy z rodičovských schůzek
- SWOT analýza
- vnitřní audity
Nedílnou součástí autoevaluace školy je zpětná vazba ze strany klienta a ze strany svého zřizovatele. Škola proto bude v pravidelných intervalech opakovat zjišťování vzdělávacích požadavků rodičů (a zřizovatele) zejména formou dotazníků. Pro potřeby autoevaluace bude škola využívat i jiné hodnotící zprávy (např. Inspekční zprávu ČŠI apod.) a výsledky auditů a přezkoumání účinnosti SMJ dle normy ČSN EN ISO 9001:2009.
3. Časové rozvržení autoevaluačních činností
- Hospitační činnost – v průběhu celého školního roku
- Sebehodnocení práce učitelů a hodnocení ředitelem školy za minulý školní rok – konec školního roku
- Projednání výroční zprávy školy s pedagogickou radou – do konce září
- Projednání vlastního hodnocení školy (dle právní normy – 1 x za 3 roky) v pedagogické radě – do konce září.
- Rozhovory s žáky, rodiči, učiteli,veřejností – průběžně
- Dotazníky pro rodiče a učitele (prosinec)
- Vnitřní audity (dle rozpisů – 1x ročně)
- Výstupy z jednání školské rady – průběžně
- Spolupráce s jinými subjekty
- Úspěšnost jednotlivých akcí
- Další vzdělávání pedagogických pracovníků
4. Oblasti evuluace a autoevaluace sledované průběžně pověřenými pracovníky školy
- Program školy
- Podmínky ke vzdělávání
- Průběh vzdělávání
- Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy
- Řízení školy
- Výsledky vzdělávání žáků
- Prezentace školy
- Školní vzdělávací program
Program školy
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Soulad ŠVP s RVP |
- soulad ŠVP s RVP - plnění ŠVP - variabilita ŠVP (dotace předmětů, volitelné předměty, projekty…) - soulad nabídky s představou rodičů - soulad psaného ŠVP s realizovaným ŠVP |
- hospitace - vzájemné hospitace - diskuze - rozhovory s rodiči - analýza ŠVP - analýza pedagogické dokumentace |
- každoročně |
- vedení školy - koordinátoři - třídní učitelé |
Další nabídka pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
- šířka programové nabídky |
- hospitace - rozhovory s rodiči - dotazník pro rodiče |
- každoročně |
- vedení školy - koordinátoři - třídní učitelé - vedoucí vychovatel |
Podmínky ke vzdělávání
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Zajistit odbornou kvalifikaci zaměstnanců
|
- vedení školy podporuje získávání adekvátního vzdělání dle právních norem |
- diskuze - možnosti studia |
- každoročně |
- vedení školy |
Vytváření podmínek pro osobní růst zaměstnanců |
- podpora DVVP - organizace vzdělávacích seminářů pro celou školu nebo jednotlivé skupiny - předávání a zavádění poznatků z DVVP do života školy |
- vzájemné hospitace - předávání zkušeností
|
- celoročně |
- vedení školy - vedoucí vychovatel |
Podíl na rozvoji školy |
- podíl na plánování rozvoje školy - aktivní příprava a účast na akcích školy - vytváření pozitivního obrazu školy |
- diskuze – porady - možnosti vyjádření k předloženým školním materiálům - dotazník - zápisy z porad |
- celoročně |
- vedení školy - vedoucí vychovatel |
Materiální podmínky školy |
- vybavení jednotlivých částí školy - návrhy na zlepšování technického vybavení |
- dotazník - diskuze - dotazník pro rodiče |
- každoročně |
- vedení školy - ekonomka |
Ekonomické zdroje |
- efektivní využívání - objednávkový systém - získávání dalších financí – sponzoring - granty , dotace EU |
- rozbor finanční situace školy - zprávy o průběhu projektu |
- čtvrtletně |
- vedení školy - ekonomka |
Pracovní prostředí školy |
- funkčnost a estetická úroveň budov, tříd |
- pozorování - hospitace - diskuze |
- každoročně |
- vedení školy
|
Průběh vzdělávání žáků
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Naplňování stanovených cílů, kompetencí dle ŠVP |
- promyšlenost cílů výuky - používání vhodných metod - vhodné hodnocení žáků - podpora tvůrčí činnosti žáků - rozmanitost vyučovacích postupů - uplatňování individuálního přístupu - analýza neúspěšnosti žáků - efektivita využívání pomůcek - vedení žáků k sebehodnocení - využívání motivace - psychosociální podmínky výuky |
- hospitace - analýza pedagogické dokumentace - diskuze - zápisy z porad -sebehodnocení učitelů |
- každoročně |
- vedení školy - vedoucí vychovatel - koordinátoři
|
Výchovná práce |
- vypracované školní a vnitřní řády, které zahrnují práva a povinnosti žáků - podpora pocitu sounáležitosti ze strany žáků i pracovníků - podpora harmonických vztahů mezi učiteli a žáky |
- pedagogická dokumentace - pozorování - hospitace |
- každoročně |
- vedení školy - vedoucí vychovatel
|
Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Přístup informacím a jejich přenos |
- jednoduchý přístup k potřebným informacím - přenos informací – vedení školy – učitel, učitel – rodič, |
- PC - nástěnky - informační stromeček - třídní schůzky - osobní kontakty |
- celoročně |
- vedení školy - třídní učitelé - vedoucí vychovatel |
Využívání rodičovské iniciativy, rozvoj dobrých vztahů s rodiči |
- spolupráce rodičů se školou - využívání námětů a připomínek rodičů - existuje důvěra a respekt mezi učiteli a rodiči |
- diskuze - dotazník pro rodiče |
- průběžně |
- vedení školy - třídní učitelé - vedoucí vychovatel |
Rozvoj dobrých vztahů mezi žáky |
- sledování negativních jevů - učitelé vytvářejí společně se žáky pravidla chování - učitelé sledují jak se žáci chovají k sobě navzájem |
- zprávy metodika prevence - třídní knihy |
- průběžně |
- vedení školy - metodik prevence |
Klima školy |
- je vytvořen soubor hodnot, které škola považuje za důležité - pracovníci školy jsou loajální vůči škole - jednání učitelů je na partnerské bázi - osobní vztahy vedou ke spolupráci - diskuze o úspěších, potížích a problémech - ve škole je klima otevřené komunikace - zlepšování vztahů mezi zaměstnanci
|
- dotazník pro rodiče - pozorování - rozhovory - společné aktivity |
- průběžně |
- vedení školy - třídní učitelé |
Řízení školy
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Plánování |
- škola má vypracovanou koncepci, kterou akceptují učitelé i rodiče - cíle školy jsou v souladu se ŠVP - zaměstnanci mají možnost se vyjadřovat k záměrům vedení školy (existuje prostor pro vyjádření svého názoru) - cíle a úkoly vycházejí z potřeb a možností školy - plánování vychází z normy ČSN EN ISO 9001:2009 |
- pedagogická dokumentace - diskuze - zápisy z porad - rozhovory - Příručka jakosti
|
každoročně |
- vedení školy - manager jakosti |
Systémové řízení |
- snaha o to, aby porady nebyly formální, ale funkční - existuje participace učitelů na řízení školy - jsou delegovány kompetence - dokumentace je zpracována, akceptována, přístupná a dodržována - ve škole je vytvářeno prostředí spolupráce, důvěry a pozičního očekávání - komunikace je otevřená a srozumitelná - systém řízení splňuje normu ČSN EN ISO 9001:2009 |
- dotazník pro učitele - zápisy z porad - rozhovory - diskuze - pozorování - Příručka jakosti |
- průběžně |
- vedení školy - manager jakosti - všichni
|
Kontrolní činnost |
- je vytvořen systém kontrolní činnost - existují kritéria pro hodnocení pracovníků - iniciativa zaměstnanců je morálně i finančně (v rámci možností) oceněna - je vytvořen systém auditů – kontrola systému managementu kvality |
- dotazník hodnocení zaměstnance - hospitační činnost - zápisy z porad - pozorování - diskuze - vnitřní audity |
- průběžně |
- vedení školy - auditoři
|
Výsledky vzdělávání žáků
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Vzdělávací oblast |
- úroveň vzdělávání a výchovy odpovídá očekávání rodičů - vědomosti žáků odpovídají požadavkům ŠVP - výuka je vedena diferencovaně dle schopností žáků - hodnocení žáků je v souladu se ŠVP - učitelé motivují žáky, aby mohli zažít radost z úspěchu |
- diskuze - zápisy z porad - rozhovory - hospitační činnost
|
- každoročně |
- vedení školy
|
Vědomosti žáků odpovídají jejich možnostem a schopnostem |
- osvojené vědomosti žáci samostatně a správně využívají - při integraci žáka do běžného života jsou soběstační v sebeobsluze - žáci jsou schopni socializace |
- zápisy z porad - rozhovory - diskuze - pozorování
|
- každoročně |
- vedení školy - manager jakosti - všichni
|
Škola vyhodnocuje svoje silné a slabé stránky |
- pravidelné zjišťování silných a slabých stránek z pohledu zevnitř i zvenčí školy - zjištěné poznatky analyzovat - závěry uvádět do praxe |
- dotazník pro zaměstnance - dotazník pro rodiče - pozorování - diskuze - vnitřní audity - SWOT analýza |
- každoročně |
- vedení školy - auditoři
|
Prezentace školy
kriterium |
ukazatel |
nástroj |
časový harmonogram |
kdo sleduje |
Prezentace výsledků práce žáků |
- v prostorách školy - příležitostné výstavy (prostory veřejných budov, restaurace, divadlo…) |
- akce školy |
- průběžně |
- vedení školy
|
Informovanost rodičů a veřejnosti o činnosti školy |
- www stránky - pořádání akcí pro rodiče a širokou veřejnost, zřizovatele, sponzory - společné akce s jinými školami |
- www stránky - akce školy |
- průběžně |
- vedení školy |
Prezentace činnosti školy na veřejnosti |
- www stránky - články v novinách a časopisech - propagační materiály - propagační šoty v TV - vytváření vlastních projektů - účast v projektech jiných subjektů |
- www stránky - akce školy - realizace projektů |
- průběžně |
- vedení školy - manager projektů |