V době nástupu stávajícího ředitele do funkce (ve školním roce 2002/2003) byla ZŠ Mozartova vedena na seznamu
těch škol, u nichž zřizovatel zvažoval ukončení činnosti. Podle ředitele prošla od té doby obtížnou „cestou
k znovuzískání a udržení prestiže školy“ a v době zahájení tvorby inspirativního příkladu počátkem
školního roku 2009/2010 je již známou a respektovanou olomouckou školou. Dosvědčují to počty žáků školy, výsledky
jejich vzdělávání, estetický vzhled, technická a materiální vybavenost školy, což již zmiňuje inspekční zpráva
z roku 2008 (Příloha 5: Inspekční zpráva 2008).
Jak ale uvádějí pracovníci školy, ve stávajícím konkurenčním prostředí si v úsilí zaměřeném na posilování kvality
práce školy „nemohou (a ani nechtějí) dovolit polevit“. O tom, zda se daří uspokojovat očekávání
dalších aktérů školního života, se pedagogičtí pracovníci přesvědčují pomocí autoevaluačních procesů, jež se postupně
na škole vyvíjely.
Prvním impulsem k autoevaluačním aktivitám v roce 2003/2004 se stává snaha vedení školy získat podněty od rodičů a do rozhodování o směřování školy zaangažovat i učitele. Za tímto účelem je hledána vnější odborná podpora a v roce 2004/2005 se škola zapojuje do mezinárodního projektu zaměřeného na autoevaluaci školy s názvem „Bridges across Boundaries“. S pomocí externího „kritického přítele“ jsou na základě analýzy SWOT realizované všemi pedagogickými pracovníky vymezeny dvě oblasti autoevaluce školy souznějící se školou sledovanými prioritami:
- Oblast „Kvalita učení a vyučování“ (na úrovni třídy) pro první stupeň,
- Oblast „Škola jako učební prostor“ (na úrovni školy) pro stupeň druhý.
Schéma 1
Zahájení autoevaluačních aktivit: Dvouletý mezinárodní projekt „Autoevaluace“ - „Bridges across Boundaries.“
|
Pro potřeby autoevaluace vzniká ve škole postupně specifická sada evaluačních nástrojů. Původní sadu nástrojů sledujících spokojenost respondentů tvoří „metodické listy“ a dotazníky pro žáky a dotazník pro rodiče. Učitelé jsou autory nástrojů pro žáky. Metodické listy popisují, jak jednotně postupovat při zjišťování informací od dětí prvního a druhého ročníku (Příloha 6), které ještě nejsou schopné pracovat s dotazníkem. S ohledem na čtenářské aj. možnosti respondentů pak existuje jedna verze dotazníku pro žáky 3. a 4. ročníku, další verze pak pro žáky 5. ročníku a třetí verze společná pro všechny žáky druhého stupně. Pro rodiče, jako důležité aktéry školního života, je vedením školy připraven dotazník. Tato první sada evaluačních nástrojů je projednána a schválena na zasedání školské rady v říjnu roku 2006. Aby byl co nejvyšší měrou podpořen rozvoj učitelů a vznikl prostor pro uznání jejich práce, připravuje poté vedení školy ještě i evaluační nástroj nazvaný jako „Autoevaluační desatero“. Má podobu desetibodové osnovy, podle níž mají pedagogičtí pracovníci postupovat při konstruktivní sebereflexi a sebehodnocení své práce a s připravenými závěry pak absolvovat hodnotící rozhovor s vedením školy (konkrétně se zástupkyní ředitele školy). Pro využití ve školním roce 2007/2008 inovuje vedení školy „Dotazník pro rodiče“ (Příloha 7).
Postupně se ustanovuje cyklus pravidelných autoevaluačních aktivit školy. Každoročně je v něm informačně vytěžována jedna ze tří skupin respondentů/hlavních aktérů školního života (a to příslušným evaluačním nástrojem):
2004/2005 rodiče (dotazník),
2005/2006 žáci (metodický list, dotazník),
2006/2007 učitelé (Autoevaluační desatero),
2007/2008 rodiče (dotazník),
2008/2009 žáci (metodický list, dotazník).
Souběžně s monitorováním spokojenosti žáků, rodičů a učitelů jsou v rámci autoevaluačních aktivit
sledovány i výsledky vzdělávání žáků. Škola se pravidelně zapojuje do srovnávacích testů Kalibro, SCIO, od roku
2006/2007 i CERMAT (výsledky jsou evidovány v příslušných výročních zprávách).
V Mezinárodním výzkumu trendů matematického a přírodovědného vyučování TIMSS 2007 se mezi 36 školami z České
republiky umísťuje jako pátá (Výroční zpráva 2005/2006). Ve škole je pravidelně vyhodnocována pololetní klasifikace,
úspěšnost žáků při přijímání na střední školy, výsledky čtvrtletních prací žáků i jejich úspěchy v soutěžích,
olympiádách apod.