4) Zásady pro používání slovního hodnocení v souladu s § 15 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání, včetně předem stanovených kritérií
1. O slovním hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady a po projednání v pedagogické radě.
2. Třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka.
3. Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání.
4. U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka.
5. Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou jsou v případě použití slovního hodnocení popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
5 Zásady pro stanovení celkového hodnocení žáka na vysvědčení v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace
Prospěch
Ovládnutí učiva předepsaného osnovami |
|
1 – výborný |
ovládá bezpečně |
2 – chvalitebný |
ovládá |
3 – dobrý |
v podstatě ovládá |
4 – dostatečný |
ovládá se značnými mezerami |
5 - nedostatečný |
neovládá |
Úroveň myšlení |
|
1 – výborný |
pohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti |
2 – chvalitebný |
uvažuje celkem samostatně |
3 – dobrý |
menší samostatnost v myšlení |
4 – dostatečný |
nesamostatné myšlení |
5 - nedostatečný |
odpovídá nesprávně i na návodné otázky |
Úroveň vyjadřování |
|
1 – výborný |
výstižné a poměrně přesné |
2 – chvalitebný |
celkem výstižné |
3 – dobrý |
myšlenky vyjadřuje ne dost přesně |
4 – dostatečný |
myšlenky vyjadřuje se značnými obtížemi |
5 - nedostatečný |
i na návodné otázky odpovídá nesprávně |
Celková aplikace vědomostí, řešení úkolů, chyby, jichž se žák dopouští |
|
1 – výborný |
užívá vědomostí a spolehlivě a uvědoměle dovedností, pracuje samostatně, přesně a s jistotou |
2 – chvalitebný |
dovede používat vědomosti a dovednosti při řešení |
3 – dobrý |
řeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chyby |
4 – dostatečný |
dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává |
5 - nedostatečný |
praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí |
Píle a zájem o učení |
|
1 – výborný |
aktivní, učí se svědomitě a se zájmem |
2 – chvalitebný |
učí se svědomitě |
3 – dobrý |
k učení a práci nepotřebuje větších podnětů |
4 – dostatečný |
malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty |
5 - nedostatečný |
pomoc a pobízení k učení jsou zatím neúčinné |
Chování
1 – velmi dobré |
Žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení vnitřního řádu školy. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. |
2 - uspokojivé |
Chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními vnitřního řádu školy. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo vnitřnímu řádu školy; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele školy dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob. |
3 - neuspokojivé |
Chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků. |