I když v roce 2008 odešla ze školy část učitelů a ti byli nahrazeni nově příchozími, podává škola stále výborné výkony. Ředitel to komentuje slovy „jsme na obláčku“. Důkazy o kvalitní práce školy jsou následující:
- úspěchy ve výsledcích srovnávacích testů realizovaných ve školním roce 2009/2010,
- zjištění z dotazníkového šetření, že spokojenost žáků od minulého šetření (před třemi lety) mírně narostla (ze 78 % na 82 % spokojených žáků),
- skutečnost, že většina žáků, kteří se v roce 2009/2010 hlásí na víceleté gymnázium, je přijata; ředitel školy z toho má dobrý pocit, neboť je to úspěch a odchod žáků školu nikterak neohrožuje, na uvolněná místa nastupují žáci z neúplných škol v okolních obcích (s řediteli těchto škol a starosty obcí udržuje ředitel trvalý kontakt),
- pozitivní „dynamika vývoje“, která se projevuje navýšením počtu žáků navštěvujících školu, a to i přes výrazně nepříznivý demografický vývoj v Olomouci, jak ukazuje následující tabulka:
Rok |
Počet žáků |
Počet tříd |
Počet učitelů |
Přepočtený počet pracovníků |
2003 |
265 |
13 |
18 |
25,6 |
2010 |
373 1. stupeň 247 2. stupeň 126 |
18 |
25 |
36,1 |
Podle vyjádření ředitele školy „je dobré, že jsme v poho..., protože učitele to motivuje“ a „více žáků znamená více učitelů.“
Rozvojové záměry školy
Při úvahách o dalším rozvoji školy v roce 2010/2011 je podmiňujícím faktorem skutečnost, že škola už nemá další prostorové kapacity na rozšíření. Nárůst počtu žáků by znamenal navyšovat počty žáků v jednotlivých třídách. Poněvadž však důležitým faktorem úspěšnosti práce školy je „skoro rodinné klima“ vyplývající i z menšího počtu tříd a také nižšího počtu žáků ve třídách (v rozpětí od 27 po 14 žáků ve třídě), bylo by zvyšování počtu žáků školy kontraproduktivní. Ředitel školy totiž dokáže i za daných ekonomických podmínek nastavit organizaci školy tak, aby bylo možno mít ve třídách nižší počty žáků.
Závěry „desatera“ realizovaného ve školním roce 2009/2010 ukazují zájem učitelů participovat na nastavených trendech pedagogické práce školy. Jak vyplývá ze závěrečného vyhodnocení záznamových listů „desatera“ i doprovodných rozhovorů, učitelé:
- deklarují sounáležitost s nastavenou koncepcí pedagogické práce školy v duchu tezí – pilířů „Zdravé školy“: zdravé učení, zdravé prostředí a otevřené partnerství a potvrzují, že v rámci vyučování kladou důraz na praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, respektují zkušenosti dětí i jejich zájmy, upřednostňují autentické a prožitkové učení, oceňují pěkné prostředí i pozitivní klima školy, jsou vstřícní vzhledem k partnerům školy,
- jsou ochotni dál zvyšovat své dovednosti při práci „s technikou“ (PC, dataprojektory, interaktivní tabule, multimediální technika),
- mají sjednocený názor na pojetí práce třídního učitele i na možnost část třídnické problematiky přenést do hodin rodinné výchovy,
- prokazují řadu svých pracovních úspěchů (tvorba výukových materiálů a opor, organizace různých aktivit, úspěšné vedení k soutěžím atd.),
- do budoucího období deklarují řadu zajímavých oborových a projektových dnů a dalších aktivit,
- potvrzuji svou účast na vzdělávacích akcích a jiných rozvojových aktivitách (samostudium, kurzy, kvalifikační i specializační studium na VŠ aj.),
- uvádějí výčtem svůj specifický příspěvek k chodu školy (vedení metodických orgánů, výzdoba školy, reprezentace školy, organizace soutěží, péče o majetek školy, výkon specializovaných funkcí apod.),
- referují o svém zapojení do projektů EU a z toho plynoucích přínosech pro školu,
- uvádějí výčet jimi nabízených nebo zabezpečených aktivit pro mimoškolní činnost žáků,
- potvrzují spokojenost se vzájemnou spoluprací u paralelních tříd, v předmětových komisích i mezi prvním a druhým stupněm.
Vedení školy seznamuje s těmito poznatky učitele na pravidelné pracovní poradě v září 2010 (porady se konají každý měsíc) a iniciuje debatu nad formulací rozvojových cílů školy. Problematika je ve škole diskutována, vedoucí pracovníci toto téma neustále oživují a aktivizují učitele, což zástupkyně ředitele výstižně nazývá „postupným háčkováním“. Na návazné poradě v říjnu 2010 je přihlédnuto i k dalším poznatkům ze završovaného vlastního hodnocení školy (výsledky vzdělávání, podmínky školy, spolupráce s rodiči i dalšími partnery školy, kvalita řízení atd.) a je rozhodnuto pokračovat v zahájeném trendu zkvalitňování kurikula školy a profesionalizace práce učitelů. Rámcově je tedy do budoucna naplánováno:
- dále rozvíjet a propracovávat kontinuitu výchovně vzdělávacích procesů na 1. i 2. stupni školy, dbát o jejich maximální provázanost – „propustnost“,
- dále rozpracovávat, tzn. i ze strany vedení školy iniciovat a podporovat sdílení znalostí a zkušeností učiteli tak, aby sloužily i nově nastupujícím či zastupujícím učitelům; s tímto záměrem participovat na projektu s firmou XY Olomouc (dbát na převádění znalostí a zkušeností učitelů do explicitní podoby a vytváření školní databanky tvořené společně využívanými, doplňovanými a průběžně aktualizovanými tematickými plány zpřesňujícími ŠVP, podkladovými výukovými materiály postavenými na využívání audiovizuální i prezentační techniky i informačních technologií, specifickými učebními texty či učebnicemi atd.),
- i do budoucna upřednostňovat interaktivitu výuky (v současnosti se tak děje v rámci ESF OP VK- Dejme šanci přírodě) a s využitím kvalifikovaných školitelů z firmy XY Olomouc rozvíjet ICT kompetentnost učitelů, k tomu v maximální míře využít také zapojení do ESF – EU peníze školám,
- zaměřit se na to, aby volnočasové/zájmové aktivity školy nebyly jen nabídkou toho, co je s ohledem na personální zabezpečení dostupné, ale aby opravdu koncepčně doplňovaly ŠVP v jeho jednotlivých oblastech; tím způsobem pokračovat v již započatém trendu koncepčního přístupu k doplňkovým a rozšiřujícím aktivitám zakomponovaným v ŠVP a rozpracovaným v metodických podkladech jednotlivých metodických orgánů (výlety, exkurze),
- v tomto duchu propracovávat i ŠVP ŠD tak, aby byl harmonickou součástí ŠVP školy.