Plánování kvality a efektivity výchovně vzdělávacího procesu na škole probíhá formou obsahově provázaných klíčových dokumentů školy – viz následující schéma Každý plán vychází z analýzy předchozího stavu školy:
Plán práce na školní rok
V závěru každého školního roku provádí škola za účasti celého pedagogického sboru analýzu plnění plánu práce školy. Využívá k tomu různé postupy, např. metodu Šest klobouků. Ze závěrů jsou patrné splněné, nesplněné i přetrvávající cíle, příležitosti, rizika, osvědčené postupy. V přípravném týdnu ředitelka školy na jednání širšího vedení školy připomíná výsledky analýzy minulého plánu práce a aktuální události dalšího školního roku. Členové vedení (sedm pedagogů) připraví základní návrh nového plánu, který vedoucí metodických orgánů přenesou k připomínkování a doplnění na jednání do svých pracovních týmů. Materiál je poté odevzdán ředitelce školy, která představí ucelený návrh plánu práce školy pedagogickému sboru, řídí diskuzi k němu a zpracovává finální verzi dokumentu.
Plány práce rozpracovávají stanovené strategie na jednotlivá období.
Žák používá různé metody „učení se“ |
|||
Činnost |
Termín nebo průběžně (P) |
Odpovědnost |
Ověření |
Používání metod RWCT a OSV ve výuce |
P |
vyučující |
Četnost využití odborných pracoven a jejich vybavení (PC, knihovna) Kontrolní činnost ředitele a zástupce ředitele školy Prezentace žákovských prací |
Používání učebních metod vzhledem ke stanoveným cílům |
P |
vyučující |
|
Kladení otevřených otázek vyššího řádu |
P |
vyučující |
|
Práce s různými zdroji informací |
P |
vyučující |
|
Zadávání a řešení úkolů v časovém horizontu podle věku (týden, měsíc atd.) |
P |
vyučující |
Žák spolupracuje, komunikuje, řeší problémy, kriticky myslí |
|||
Činnost |
Termín nebo průběžně (P) |
Odpovědnost |
Ověření |
Používání metod RWCT a OSV ve výuce |
P |
vyučující |
Kontrolní činnost ředitele a zástupce ředitele školy (tematické plány, hospitace)
Stav (aktuálnost) informačních materiálů v učebnách a na chodbách
Vystoupení žáků (soutěže, akce pro veřejnost) Výstupy z projektů
|
Práce ve skupinách, její kooperace |
P |
vyučující |
|
Řešení modelových situací |
P |
vyučující |
|
Zpracování a prezentace studijních úkolů |
P |
vyučující |
|
Pravidelná obměna informačního prostředí tříd, školy
|
P |
vyučující |
|
Projektové vyučování |
5x za rok projektový den (X, XI, III, IV, VI) |
vyučující |
Činnosti uvedené v plánu školy následně upřesňují a konkretizují plány metodických orgánů školy. Takto provázané a rozpracované konkrétní úkoly dávají dobrý základ pro vypracovávání autoevaluace školy.
Sebelepší strategický plán implementovaný do dokumentů zůstává pouze na papíře, pokud nebudou do jeho realizace zapojeni zaměstnanci na všech úrovních a nebudou existovat vzájemné kanály komunikace (takto komentuje plán práce školy její ředitelka).