Co vám nabízíme v tomto čísle?
V rubrice Hlavní trasa si můžete přečíst, jak lze přistupovat ke zjišťování informací o realitě školy a jaké jsou přednosti a úskalí nejčastěji používaných metod. Druhý článek se zabývá testováním výsledků vzdělávání a jeho nezamýšlenými dopady. Třetí článek je věnován otázce, jak rozpoznat kvalitu (nejen) komerčních evaluačních nástrojů.
Zastávka s legislativou upozorňuje na důsledky navrhovaného vynětí vlastního hodnocení školy ze školského zákona.
Autor Rozhledny zdůrazňuje podmínky výběru a používání metod autoevaluace. Je to především odbornost, respekt ke kultuře školy i k jednotlivcům a pojetí autoevaluace jako pozvání k dialogu.
V Cestovním deníku najdete dva
články. První z nich přináší informace o vzdělávání a roli poradců, kteří budou v rámci projektu působit v příštím
období na několika desítkách škol. Druhý článek je analýzou úkolů, které vypracovali frekventanti kurzu pro
koordinátory autoevaluace. Dozvíte se zde, jak si školy vybírají evaluační nástroje a jak s nimi
zacházejí.
Ve Stopařově průvodci (a podrobně v příloze) jsme vám připravili jedinečný nástroj –
rámcové vlastní hodnocení školy, které postihuje všechny oblasti dané vyhláškou, uvádí hodnotící škálu a pomůže i s
hodnotící zprávou.
Pojmem kvalita a jejím různým pojetím se zabývá také rubrika Bezpečný průjezd.
V rubrice V Křižovatce názorů najdete zkušenosti dvou ředitelů základních škol, jak postupují
při volbě evaluačních nástrojů, jak hodnotí učitele a co doporučují ostatním kolegům.
Svoje bezprostřední zážitky z kolegiálního hodnocení, tzv. Peer Review, které proběhlo mezi ZŠ Bronzová v Praze a
ZŠ v Horní Bříze, pro vás popsaly dvě účastnice v rubrice Setkání na cestě.
V rubrice Oáza jsme opět dali slovo dětem a studentům. Uvidíte, že velice dobře vnímají zpětnou
vazbu – zda jsou s nimi rodiče nebo učitelé spokojeni, či nespokojeni.
Nezapomněli jsme ani na rubriku Cesta časem, ve které se podíváme, jak se vyvíjelo hodnocení a
kontrola kvality ve školství od počátku 19. do poloviny 20. století.
Cesta kolem světa nás tentokrát zavede daleko
na sever – dozvíme se, jak se potýkají s hodnocením výsledků vzdělávání na Islandu a jak probíhala
mezinárodní konference „Evaluace ve veřejném zájmu“ v Praze.
V rubrice Čerpací stanice najdete informace o zajímavých publikacích a také o e-learningovém
kurzu zaměřeném na vlastní hodnocení mateřských škol.
V Tipech na cestu vám nabídneme možnost přihlásit se na workshopy s tématem autoevaluace a
informace o novinkách projektu v období letošní zimy a jara příštího roku.
Obsah tohoto čísla:
Hlavní trasa:
Získávání dat a informací při autoevaluaci
Hodnocení jako nástroj zlepšování výsledků vzdělávání
Jak poznáme kvalitu evaluačních nástrojů (nejen komerčních)
Zastávka s legislativou:
Co by znamenalo vyjmutí vlastního hodnocení školy ze zákona
Rozhledna:
Otázka druhá – jak? O používání metod autoevaluace
Cestovní deník:
Vzdělávací program koordinátor autoevaluace pod lupou
Poradce autoevaluace – pomoc pro školy
Jak vám slouží bulletin Na cestě ke kvalitě?
Stopařův průvodce:
Rámcové vlastní hodnocení školy
Bezpečný průjezd:
Kvalita
Křižovatka názorů:
Kvalita práce školy se může zlepšovat jen ve spolupráci celého sboru
Setkání na cestě:
Při vlastním hodnocení může pomoci pohled kolegů
Cesta kolem světa:
Jak se hodnotí vzdělávání na Islandu
Zpráva z mezinárodní konference „Evaluace ve veřejném zájmu“
Oáza:
Jak poznám spokojenost rodičů nebo učitelů?
Čerpací stanice:
Novinka z VÚP
Norské školství pod drobnohledem
Jaký jsem učitel
Nabídka workshopů – ještě se můžete přihlásit
Cesta časem:
Hodnocení kvality v období 1800 až 1945
Tipy na cestu:
Co nás čeká a nemine…
Příloha: Kritéria hodnocení plánu, procesu a zprávy o vlastním hodnocení školy
Bulletin 3 "Cesta ke kvalitě" (999,01 KB)
Bulletin 3 - příloha (112,67 KB)
A co připravujeme?
V dalším čísle bulletinu se chceme prioritně věnovat otázce sběru dat a informací - jak je analyzujeme, vyhodnocujeme z hlediska dosažení cíle a interpretujeme výsledky.