Kritéria, oblasti a metody sledované, využité v rámci programu Peers: objektivita a efektivita hodnocení dětí v ZŠ, schopnost učitelů využívat kritéria při procesu hodnocení žáků, míra spravedlnosti při známkování vnímaná dětmi, objektivita a efektivita sebehodnocení, propojení sebehodnocení se známkou, efektivita hovorových hodin pro rodiče.
Známky | Dítě ví, kde dělá chybu, co je správně a co má dělat, aby se zlepšilo. | Pozorování |
Jak se známkou jako nástrojem hodnocení pracuje učitel v hodinách. |
Dotazník |
Co umíš dobře? Co se ti nedaří, co se potřebuješ doučit, docvičit? Jakou známku by sis navrhl z tohoto učiva? |
||
Srovnání | Jaký je soulad dotazníků s hodnocením učitele? | ||
Před hodnocením má dítě představu, co si za známkou představit, zná kriteria hodnocení a rozumí jim. |
Pozorování | Jak je pracováno s kriterii hodnocení přímo v hodině. | |
Míra spravedlnosti vnímaná dětmi. | Škála ve třídě graficky na papír | Jak jsou známky, které dostáváte od paní učitelky spravedlivé? Vždy, zcela -------- nikdy. | |
Diskuse | Co je podle tebe na známkách spravedlivé a co není? | ||
Sebe- hodnocení | Dítě se samo hodnotí. | Pozorování |
Jak probíhá sebehodnocení přímo v hodinách. |
Rozhovor s učitelem | Jaké možnosti, metody pro sebehodnocení využívá. | ||
Objektivita sebehodnocení | Pozorování | Jak děti i učitel při sebehodnocení pracují s kriterii sebehodnocení. | |
Rozhovor s učitelem | Jakým způsobem dosahuje objektivity sebehodnocení. | ||
Propojení sebehodnocení se známkou | Pozorování | Jakým způsobem je propojeno sebehodnocení se známkováním. | |
Efektivita swebehodnocení | Rozhovor s učitelem |
Jak je sebehodnocení využívání k plánování dalšího učení dětí, k uvědomování si, co potřebuji dělat pro další
pokrok. Jak se děti podílejí na tomto plánování. |
|
Hovorové hodiny | Efektivita hovorových hodin pro rodiče | Statistika - rozhovor s učiteli | Kolik rodičů využívá tuto možnost |
Jaké typy rodičů nevyužívají tuto možnost. | |||
Rozhovor s učiteli | Jak pracujete s plánem na záznamu z hovorových hodin | ||
Jak rodiče pracují s tímto plánem. (četnost, ...) |
(Závěrečná zpráva Peer Review – ZŠ a MŠ Nížkovice 2010)