SBORNÍK 2008b ke stažení
(657,06 KB)
Prezentace v chronologickém pořadí (podrobnosti o průběhu konference s odkazy na tyto prezentace jsou uvedeny níže):
prezentace_P_Byckovsky_konf_TTnetu.pdf
(193,87 KB)
prezentace_M_Rotport_konf_TTnetu.pdf
(111,65 KB)
prezentace_V_Kostka_konf_TTnetu.pdf
(113,19 KB)
prezentace_R_Veleta_konf_TTnetu.pdf
(793,98 KB)
prezentace_K_Ouroda_konf_TTnetu.pdf
(341,11 KB)
prezentace_O_Pupova_konf_TTnetu.pdf
(20,62 MB)
prezentace_J_Vlcek_konf_TTnetu.DOC
(26,00 KB)
prezentace_L_Zdarska_konf_TTnetu.pdf
(961,82 KB)
prezentace_M_Prokysek_konf_TTnetu.pdf
(624,60 KB)
infosheet_VOTE_ALL.pdf (168,84
KB)
Program konference:
TTnet_konf_PROGRAM_10_2008.doc
(1,30 MB)
Pozvánka:
Pozvanka_na_konferenci_TTnet_22.10._23._10.08.doc
(569,50 KB)
Průběh konference:
Konferenci moderovala
Ing. Hana Čiháková z Národního ústavu odborného vzdělávání, koordinátorka partnerství TTnet ČR.
První den konference (22. 10. 2008) zahájil doc. Ing. Petr Byčkovský, CSc. z Pedagogické fakulty UK prvotní informací o výsledcích dotazníkového šetření mapujícího činnosti vykonávané středoškolskými učiteli odborných škol v ČR. Šetření bylo organizovano partnerstvím TTnet. Prezentace obsahuje informace o cílech šetření, způsobu sběru dat, o charakteristice souboru respondentů a o výzkumných záměrech: prezentace_P_Byckovsky_konf_TTnetu.pdf
Druhou částí úvodního dne konference byl workshop "Proměny českého odborného školství" s následujícími diskusními bloky:
1. Činnosti středoškolských učitelů;
2. Pedagogický vztah, práva a povinnosti pedagogů a žáků a jejich rodičů;
3. Reforma odborného vzdělávání (RVP, ŠVP);
4. Co očekáváme od NÚOV v oblasti odborného vzdělávání?
Na workshop navazovala pracovní večeře.
2. den konference, čtvrtek 23.10. 2008
Koordinátorka TTnetu ČR, Hana Čiháková zahájila jednání a informovala účasníky o průběhu mezinárodních projektů VOTE ALL (Leonardo da Vinci) a Defining VET professions (Cedefop): infosheet_VOTE_ALL.pdf
Na téma profesního standardu
pro učitele, které bylo odborně diskutováno na předchozích konferencích TTnetu navázal doc. Ing. Miloslav
Rotport z Vysoké školy ekonomické v Praze svým příspěvkem Komunikativní složka ve standardu učitele
odborných předmětů: prezentace_M_Rotport_konf_TTnetu.pdf.
(Anotace: Důležitou složkou (kompetencí) standardu učitele odborných předmětů je složka komunikativní. Zahrnuje
nejen vlastní mluvený projev učitele, tedy rétorickou přípravu, ale také schopnosti využívat další prostředky
komunikace se žáky, včetně moderních prostředků didaktické techniky. Zejména spojení mluveného slova učitele s využitím
promítaných pomůcek (včetně počítačových prezentací) může vyučujícím dělat potíže a je třeba je připravovat i v tomto
směru.)
RNDr. Vladimír
Kostka, ředitel Ústavu celoživotního vzdělávání z Vysoké školy technické a ekonomické v Českých
Budějovicích přednesl příspěvek Učitel, etiketa a kvalifikační standard: prezentace_V_Kostka_konf_TTnetu.pdf .
(Anotace. Příspěvek se zabývá problematikou požadavků na vystupování a chování učitele jako součásti kvalifikačního
standardu. Příspěvek se snaží otevřít diskusi o stanovení nároků na vystupování a chování učitele, diskusi o míře
ovlivňování chování žáků příkladem učitelů, až po vliv vysokoškolských pedagogů na vystupování budoucích učitelů resp.
na chování žáků.)
Richard Veleta
z Národního ústavu odborného vzdělávání, člen koordinačního týmu TTnetu ČR, představil v příspěvku Pojetí
aktuálních profesních standardů pro učitele ve Velké Británii standardy, které jsou relevantní pro učitele a
lektory působící v sektoru dalšího vzdělávání (New overarching professional standards for teachers, tutors and
trainers in the lifelong learning sector). Zvýšená pozornost věnoval prvkům, které mohou inspirovat
současnou diskusi o podobě profesních standardů pro učitele v ČR. V prezentaci jsou uvedeny ukázky z britského
standardu v anglickém jazyce. Přeložený standard bude k dispozici jako součást příspěvku ve sborníku: prezentace_R_Veleta_konf_TTnetu.pdf
Doc. Ing. Berta
Rychlíková, CSc. z Pedagogické fakulty Ostravské university z katedry technické a pracovní výchovy přednesla
příspěvek Tvorba školních vzdělávacích programů na SOU. (Anotace: Pohled na problematiku
tvorby školních vzdělávacích programů z hlediska zkušeností s vedením diplomantů oboru Učitelství odborných
předmětů na Ostravské univerzitě.) Příspěvek byl přednesen bez prezentace a bude součástí sborníku.
Mgr. Olga Pupová z Národní agentury pro evropské vzdělávací programy (NAEP) přednesla příspěvek EuroSkills 2008: prezentace_O_Pupova_konf_TTnetu.pdf (Anotace: Mezinárodní soutěže EuroSkills představují inovativní platformu pro prezentaci a zvyšování kvality odborných dovedností. Soutěže jsou zaměřeny na mladé lidi od 18 do 25 let. Podporují důležitost odborných dovedností a svým konceptem vytvářejí prostor pro zvyšování zájmu po odborném vzdělávání jako dobré volbě pro pracovní uplatnění. První ročník se uskutečnil od 18. do 20.září 2008 v Ahoy arena Rotterdam/Holandsko.).
Ing. Jiří Vlček se ve svém příspěvku Vzdělávání učitelů v oboru
elektro zabýval současným stavem výuky elektrotechnických předmětů, analyzoval příčiny zaostávání
školství za praxí a navrhnul postup při jeho modernizaci podmínkách školské reformy: prezentace_J_Vlcek_konf_TTnetu.DOC
Mgr. Lenka
Žďárská, doktorandka z Pedagogické fakulty UK Praha, přednesla příspěvek
Interaktivní tabule ve výuce: prezentace_L_Zdarska_konf_TTnetu.pdf.
(Anotace: V současnosti se stále více využívá didaktické techniky a pomůcek, které jsou založeny na principu ICT. K nim
patří také interaktivní tabule (dále IWB - interactive whiteboard), která má uplatnění v mnoha výukových předmětech
často velice různorodého učiva. Využití IWB má řadu předností, ale i nedostatků a klade značné nároky na didaktické i
technické dovednosti jejího uživatele. Také z hlediska finančního je velice nákladná a proto je nezbyté zvážit její
případný nákup.)
Mgr. Miloš
Prokýšek, doktorand z Pedagogiké fakulty UK Praha, se ve svém příspěvku pokusil nastínit Možnosti
užití webcastingových systémů v odborném vzdělávání, vymezil webcasting vůči ostatním technologiím používající
přenos audio a video informací (video-konference), peer2peer komunikační systémy atd.) a sumarizoval výhody i nevýhody
webcastingových systémů: prezentace_M_Prokysek_konf_TTnetu.pdf