Při koupi automobilu porovnáváme jeho cenu například s výkonem, akcelerací, prostorností, bezpečnostními prvky, komfortem apod. V oblasti dalšího vzdělávání si pod těmito kritérii vzdělavatelé i jejich zákazníci také dovedou představit leccos, avšak jediným kritériem, které se dosud ve většině případů prakticky uplatňovalo, je cena.
Podpora dalšího vzdělávání z evropských dotací přispěla sice k jeho rozvoji, současně však způsobila, že jeho významnou část realizují vzdělávací instituce na základě výběrových řízení, jejichž hlavním či dokonce jediným kritériem je právě cena. Obdobná situace je u rekvalifikací poptávaných pobočkami Úřadu práce ČR.
V tomto prostředí mohou vzdělávací instituce snažící se soustavně pracovat na zkvalitňování nabízených služeb, obtížně konkurovat firmám, které neinvestují do rozvoje svých produktů, získávání a tvorbě know-how, ani do lektorské základny, jejich služby jsou sice pro zákazníka často neuspokojivé, ale jsou relativně levné a ve výběrových řízeních mnohem úspěšnější.
Je proto zřejmé, že jak poctivé vzdělávací instituce, tak zákazníci, potřebují kritéria zohledňující kvalitu vzdělávacích služeb. Nejen kvůli spravedlnosti na vzdělávacím trhu, ale zejména proto, aby zákazník (ať už jednotlivec, firma nebo stát) mohl položit na jednu misku vah tato kritéria, na druhou misku cenu a podle svých priorit a možností si vybrat.
Další informace k tématu kvality ve vzdělávání dospělých naleznete v těchto článcích:
- Nejen reference svědčí o kvalitě vzdělávání
- Pořádek dělá přátele. I v dalším vzdělávání
- Originalita vzdělávací instituce jako nadstandard?
- Náš zákazník – náš pán. I v dalším vzdělávání?
- Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor?
- Aktuálně o vzdělávání dospělých. Rozhovor s Janou Brabcovou
- Co je na tom kurzu tak drahé?
- Problematika uplatnění kvality dalšího profesního vzdělávání ve veřejných výběrových řízeních
- Sladění nabídky dalšího vzdělávání s požadavky (potřebami) trhu práce
- Přístupy k problematice kvality v dalším vzdělávání
- Evaluace jako nástroj zjišťování kvality v dalším vzdělávání
- Klíčové faktory efektivity vzdělávacích programů
- Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání
- Moderní technologie mění i podobu dalšího vzdělávání dospělých
- Kvalitní vzdělání začíná u zadavatele
Další informace k tématu kvalifikace naleznete v těchto článcích:
Další informace k tématu neformální vzdělávání naleznete v těchto článcích: