Jak konference probíhala?
Konferenci zahájila PhDr. Jan Bydžovská - vedoucí oddělení pro další vzdělávání a uznávání z Národního ústavu pro vzdělávání.
Poté následovaly jednotlivé příspěvky:
- Mgr. Tereza Halouzková, NÚV
Partnerstvi_pro_vzdelavani_ucitelu_TTnet_HALOUZKOVA_TEREZA.pdf (297,06 KB)
- Mgr. Petr Naske, NÚV
Digitální vize školy – kde hledat inspiraci?
Budou představeny inspirace ze sítě členů DigiKoalice v kontextu národních i vybraných krajských strategií. Nahlédneme na složení zainteresovaných skupin tématiky digitálních dovedností učitelů ve škole a jejich role v rozvoji digitálních dovedností žáků. Představeny budou konkrétní úkoly a aktivity pro navázání spolupráce školy se sítí DigiKoalice - infrastruktura a konektivita pro školy, jednotky výsledků učení v digitální podobě pro praxe žáků SŠ a další. Představeny budou také výzvy a inspirace pro spolupráci s učiteli ZŠ v oblasti podpory digitální gramotnosti ve škole v rámci běžící kampaně NÚV/PPUČ – Gramotnosti PRO život - Učíme v souvislostech.
Digitalni_vize_skoly_kde_hledat_inspiraci_NASKE_PETR.pdf (2,95 MB)
- PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D., MŠMT
Strategie digitálního vzdělávání jako reakce na proměny vzdělávání
Aktuální dění kolem realizace Strategie digitálního vzdělávání ČR do roku 2020, které má přímé dopady na školy a učitele. Příspěvek přiblíží důvody, které mění požadavky na vzdělávání a popíše, jak na ně reaguje Česká republika. Zároveň zazní zjištění o připravenosti českých škol v oblasti digitálních technologií. Hlavní část příspěvku bude věnována digitálním kompetencím a zejména požadavkům na digitální kompetence učitele.
Strategie_digitalniho_vzdelavani_jako_reakce_na_promeny_vzdelavani_NEUMAJER_ONDREJ.pdf (9,60 MB)
- Mgr. Radek Hylmar, Ph.D., NÚV
Aktualizace informatiky a ICT ve všeobecně vzdělávací složce RVP SOV
RVP v oblasti informačních a komunikačních technologií za dobu své platnosti značně zastaraly. Zároveň se objevují výzvy jako je digitalizace profesí nebo fakt, že absolventi škol často pracují v jiném oboru, než vystudovali. Na to musí reagovat nejen odborná složka RVP jednotlivých oborů vzdělání, ale i složka všeobecně vzdělávací, aby absolventi byli na trhu práce flexibilní a byli schopni rychle se naučit pracovat s nově přicházejícími technologiemi. Jedním z řešení jsou aktualizace RVP pro střední odborné vzdělávání v oblasti informatiky a ICT. V příspěvku představíme koncept aktualizace, který počítá s informatickým myšlením jako vlastní oblastí a s digitální gramotností ve smyslu průřezových kompetencí rozvíjených také v ostatních vzdělávacích oblastech, především v matematice, v jazykovém vzdělávání a komunikaci a ve společenskovědním vzdělávání. Jedná se především o aplikační dovednosti, ale také o schopnosti a znalosti zaměřené na bezpečnost, etiku či zdraví.
Aktualizace_informatiky_a_ICT_ve_vseobecne_vzdelavaci_slozce_RVP_HYLMAR_RADEK_RUZICKOVA_DANIELA.pdf (1,07 MB)
- Mgr. Viktor Pati, MŠMT
Implementace Strategie digitálního vzdělávání II a Šablony pro SŠ a VOŠ II v oblasti ICT
Možnosti financování aktivit zaměřených na podporu digitální gramotnosti, informatického myšlení a využití digitálních technologií ve výuce prostřednictvím výzev OP VVV.
Implementace_Strategie_digitalniho_vzdelavani_II_a_sablony_pro_SS_a_VOS_II_v_oblasti_ICT_PATI_VIKTOR.pdf (910,71 KB)
- Ing. Marie Vaněčková, NÚV
Informace k šablonám ICT a P-KAP
Představení úkolu v projektu, typy podpory školám. Představení zdrojů a východisek pro intervenci. Plán projektu v následujícím období. Provazba na šablony. Provazba na SDV2. Změna názvu intervence z ICT kompetence na Digitální kompetence...
Informace_k_sablonam_ICT_a_P_KAP_VANECKOVA_MARIE.pdf (1,49 MB)
- Iva Walterová M.A., EPMA
Škola hrou ve 21. Století: vybraná řešení pro podporu informatického myšlení a digitálního vzdělávání
Co je to vlastně za dovednosti, které by měly být v dětech, žácích nebo studentech posilovány, tak aby bylo dosaženo jejich co nejefektivnějšího a nejhladšího zapojení do rozvíjející se digitální společnosti? Společnosti, která vyžaduje „soft skills“, tedy měkké dovednosti jako jsou komunikační dovednosti, kooperace, řešení konfliktů apod. a zároveň tvrdé dovednosti, které vlastně pomalu již ve všech oborech i v osobním životě zahrnují určitý aspekt digitálních dovedností. Není potřeba, aby byl každý programátorem, ale je nutné, aby každý, kdo se chce efektivně zapojit do společnosti jak na osobní tak na pracovní úrovni měl do určité míry „computational thinking“, tedy informatické myšlení. Během prezentace budou některá tato řešení probrána, důraz bude kladen hlavně na řešení, která úspěšně fungují jinde v Evropě a mohla by být aplikována i v českých školách. Přednáška bude čerpat z obsahu studie vyhotovené na zakázku Kraje Vysočina.
- Ing. Ondřej Mandík, SPŠ elektrotechnická Ječná, Praha
Vzdělávání ředitelů v oblasti digitálních kompetencí
Příspěvek poodhalí možnosti vzdělávání ředitelů v oblasti digitálních kompetencí, oblasti digitální gramotnosti i obecných ICT kompetencí. Poukáže nejen na aktivity, které v rámci těchto kompetencí musí každý ředitel konat, ale i na aktivity a možnosti, které mohou ředitelům v této oblasti usnadnit práci a pomohou jim udržet krok s touto extrémně rychle se rozvíjející disciplínou.
Vzdelavani_reditelu_skol_v_oblasti_digitalnich_kompetenci_MANDIK_ONDREJ.pdf (107,38 KB)
- Mgr. Radek Špilka, Ph.D., Gymnázium Boženy Němcové, Hradec Králové
Převrácená třída
V modelu Převrácené třídy nahrazuje přímý výklad učitele digitální vzdělávací materiál většinou vzdělávací video. Výuka probíhá tak, že se studentů nejprve seznámí prostřednictvím videa s probíranou látkou doma online, do školy přijdou již s konkrétními dotazy. Následující školní hodina potom začíná společnou diskuzí nad obsahem zhlédnutého videa. Učitel nejprve zodpoví dotazy studentů. Dále učitel prověří pochopení nového učiva několika kontrolními dotazy. Následuje část hodiny zaměřená na hlubší pochopení probíraného tématu ideálně s využitím aktivizačních metod výuky. Funguje to?
Prevracena_trida_SPILKA_RADIM.ppsx (1,87 MB)
- Ing. Jan Lang, SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky s.r.o., Hradec Králové
Počítačová síť ve škole a rizika jejího provozu
Počítačová síť - jak jednoduché ji vytvořit a připojit na internet, ale POZOR, může to být i nástroj (zbraň), kterou je možno terorizovat okolí. O návrhu, provozu a správě s upozorněním na rizika, které může provoz školní počítačové sítě přinést.
Pocitacova_sit_ve_skole_a_rizika_jejiho_provozu_LANG_JAN.pdf (1,01 MB)
- Ing. Libuše Budínská, Střední odborná škola, Frýdek-Místek
Využití Google aplikací pro administrativu a informační systém ve škole a zavedení 3D tisku do výuky
Nástroje aplikace Google + slouží pro komunikaci a spolupráci uvnitř podniku. Příspěvek přiblíží využití některých z nich v prostředí školy a ukáže, v čem jsou použitelné a výhodné v učitelské praxi. Ve druhé části bude přiblíženo, jak udržet tempo s moderními průmyslovými technologiemi zavedením 3D tisku do přípravy na výuku, např. pro rychlé prototypování nebo malosériovou výrobu ve firmách.
3D_Modulovani_a_vyroba_soucasti_BUDINSKA_LIBUSE2.pdf (2,37 MB)
- Mgr. Dagmar Drexlerová, Střední škola polytechnická, Olomouc
Výuka odborného SW na SŠ a SOU
Pro žáky technických oborů je v současné době nutností znát alespoň základy odborného software dle zvoleného oboru. To klade vysoké nároky na znalosti a dovednosti učitelů odborných předmětů a nutnost dalšího vzdělávání se. Na naší škole se učitelé stavebních oborů věnují výuce SW ARCHICAD. Ve strojírenských oborech jsou žáci především nástavbového studia vzdělávání
v SW AUTOCAD, kde mohou dosáhnout na mezinárodní certifikát AUTOCAD 2D. Po konzultaci s nábytkářskými firmami regionu využíváme pro výuku žáků dřevooborů software KitchenDraw pro vizualizaci interiérů a přípravu zakázek.
Vyuka_odborneho_softwaru_na_SS_a_SOU_DREXLEROVA_DAGMAR.pdf (5,38 MB)
- Ing. Emil Kříž, Ph.D., Česká zemědělská univerzita v Praze
Reflexe pedagogické praxe studentů učitelství z pohledu využívání materiálních didaktických prostředků na středních odborných školách
Na Institutu vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity v Praze (dále IVP) byly od akademického roku 2005/2006 zavedeny bakalářské studijní programy. Součástí studia byla od počátku pedagogická praxe na cvičných středních odborných školách. Tato školská zařízení se podílejí na její organizaci. Pedagogickou praxi studentů bakalářských studijních programů na cvičných školách řídí pedagogičtí pracovníci IVP. Tato praxe byla od roku 2014/2015 rozšířena o náslechovou pedagogickou praxi. Náslechovou praxi si zajišťují na cvičných popřípadě jiných středních odborných školách sami studenti IVP. Na náslechové pedagogické praxi studenti sledují využívání didaktické techniky, informačních médií, počítačových programů a internetu ve výuce. Všechny materiálně didaktické prostředky používají studenti ve svých vyučovacích výstupech na řízené pedagogické praxi.
- PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D., Západočeská univerzita v Plzni
Informace k projektům PRIM a DG
V souladu s předpoklady Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 probíhají práce v projektech, které jsou zaměřeny na způsob rozvoje informatického myšlení a digitální gramotnosti ve výuce i na středních školách. V projektu PRIM byly vytvořeny pro tuto část vzdělávací soustavy tři učebnice, jež pokrývají oblasti informatiky, programování a robotiky. V příspěvku jsou krátce představeny jejich alfa verze. Zároveň je zde vysvětlena možnost jejich ověřování v praxi na středních školách. Pokus o naplnění předmětu informatika novou materií s sebou nese ovšem potřebu přesunu dosavadního obsahu jinam. V projektu DG vznikl za tímto účelem prozatím dokument vymezující obsah digitální gramotnosti. Zástupci jednotlivých vzdělávacích oborů dostali příležitost analyzovat jejich obsah, aby se mohli vyjádřit, nakolik jsou schopni jeho prostřednictvím při dodržení očekávaných výstupů naplňovat dílčí digitální kompetence. První výsledky analýzy jsou v příspěvku k dispozici.
Informace_k_projektum_PRIM_a_DG_FILIPI_ZBYNEK.pdf (429,31 KB)
- Mgr. Pavel Pecník, NIDV
Síť krajských ICT metodiků v projektu SYPO
Předmětem projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) je v té nejobecnější rovině ucelená a cílená podpora profesního rozvoje učitelů a ředitelů. Cílem projektu je navrhnout takový systém, který by podporoval profesní rozvoj systematicky, byl schopen nabídnout podporu cílových skupin, která bude integrovat i další formy jejich profesního rozvoje vedle dalšího vzdělávání, bude schopen pozitivně reagovat na jejich individuální potřeby, bude zaměřen prakticky, a bude podporovat vzájemné sdílení zkušeností a hodnotící procesy a plány profesního rozvoje. Cíle bude dosaženo především vytvořením kolegiálních sítí, které budou i po skončení projektu nositelem průběžných inovací i přímé profesní podpory. V rámci projektu budou tyto struktury nejprve pilotně ověřeny tak, aby byly jejich přínosy pro systém evidentní. Bude se jednat o takzvané metodické kabinety a stálou konferenci ředitelů. V rámci metodických kabinetů bude navíc ověřena a implementována síť krajských metodiků ICT, jejichž úkolem bude podpora školních ICT metodiků a koordinátorů, vedení škol v oblasti zavádění digitálních technologií do výuky a řízení školy v souladu se Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020.
Sit_krajskych_metodiku_ICT_v_projektu_SYPO_PECNIK_PAVEL.pdf (863,38 KB)
- Ing. Jan Wagner, FDV
Projekt DigiKatalog - výstupy a nástroje
Systémový projekt Rozvoj systému dalšího vzdělávání zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti digitálních kompetencí má za úkol vytvořit sadu nástrojů, metodik a doporučení pro rozvoj digitálních kompetencí zaměstnanců i zaměstnavatelů. Připravujeme především veřejně dostupný online nástroj pro autoevaluaci digitálních kompetencí na PortálDigi, který kromě jiného nabídne i jejich porovnání s ostatními uživateli a doporučí další individuální postup pro jejich rozvoj. To znamená, že například doporučí některý z dostupných online kurzů, zhlédnutí výukového videa nebo přečtení některého návodu. V projektu vycházíme z evropského rámce rozvoje digitálních kompetencí a porozumění digitálním kompetencím DIGCOMP 2.0, který definuje i naše oblasti zájmu: práci s informací, komunikaci, tvorbu vlastního obsahu, bezpečnost a řešení problémů.
Projekt_DigiKatalog_WAGNER_JAN.pdf (1,48 MB)
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. a Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc., Masarykova univerzita, Brno
Stav digitalizace na SOŠ
V příspěvku bude prezentováno šetření zaměřené na úroveň digitalizace českého středního školství. Sonda se zaměřuje na vnímání tohoto pojmu učiteli. Současně se zaměříme také na vybrané Digitální učební materiály, jak přispívají k rozvoji digitální gramotnosti žáků. Dále se zaměříme na to, zda a jak sami učitelé vnímají rozdíl mezi Digitalizací a Digitální gramotností.
Stav_digitalizace_na_SOS_VALEK_JAN.pdf (3,01 MB)
- Mgr. Roman Cibulka, MBA a PhDr. Jan Válek, Ph.D., Masarykova univerzita, Brno
Digitalizace pro všechny předměty?
Těžištěm příspěvku je pohled na vybrané obory (ať už učební nebo studijní) na středních školách z pohledu toho, do jaké míry do nich lze implementovat Digitalizaci vzdělávání.
Dále se zaměříme na to, zda lze ve všech oborech na SOŠ a SOU správně rozvíjet Digitální gramotnost.
Digitalizace_pro_vsechny_predmety_VALEK_JAN.pdf (3,47 MB)
- doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc., Vysoká škola obchodní v Praze
Inovace přípravy učitelů ekonomických předmětů z hlediska digitální a mediální gramotnosti
Ekonomické odborné vzdělávání má celou řadu specifik, která je nezbytné vhodně kurikulárně podchytit a implementovat jak do přímé výuky, tak do samostatné přípravy žáků. Dochází zde ke skloubení finanční gramotnosti a výchovy k podnikavosti s mediální a digitální gramotností tak, aby z hlediska kompozice cílů došlo k vyváženému propojení odborných a klíčových kompetencí. Příspěvek představuje zásadní didaktická východiska a přístupy k vytváření takového modelu didaktické přípravy učitelů odborných předmětů a seznamuje s výsledky výzkumů v dané oblasti.
Součástí prvního dne konference byly tři workshopy na téma:
- Digitalizace řízení školy
- Rámec digitálních kompetencí učitelů - DigiCompEDU
- Využívání digitálních nástrojů pro výuku
Záznam z konference: Záznam z konference_TTnet_2018.pdf (807,17 KB)
Z konference je vydán sborník - Sborník z konference TTnet_2018.pdf (4,12 MB)
Poohlédnutí...
Vzhledem k situaci velikého zájmu o konferenci, kdy jsme museli možnost přihlášení na konferenci dříve ukončit, jsme připravili stránky konference i s anotacemi k příspěvkům. Doufáme tak, že se Vám bude lépe orientovat a najdete si příspěvek, který Vás zajímá.
Děkujeme účastníkům za aktivní činnost při workshopech a pracovní prostředí při celé konfenenci.
Těšíme se na další povedené akce nejen v rámci TTnet.
Váš realizační tým partnerství TTnet