Školy musí ukázat, že české řemeslo má opět prestiž

29. 9. 2015 Hospodářské noviny - Podle Jana Pešky z Národního ústavu pro vzdělávání je potíž s nedostatkem absolventů technických oborů středních škol a učilišť celá trochu zkreslená. Nejde o to, že by na ně žáci nechtěli, ale jsou prostě slabé populační ročníky. Ovšem i samy střední odborné školy mohou udělat hodně pro to, aby k sobě žáky přitáhly. „Cesta je udělat si dobré PR tím, že ukážou skutečnou atraktivitu těch oborů,“ říká Peška.

---------------------

HN: Čím může škola přispět k tomu, aby se pověst řemesel zlepšila a aby slovo řemeslník získalo větší prestiž? A především, když už se někdo řemeslu vyučí, aby získal při studiu dost praxe pro nástup do práce?

Už více než dva roky běží poměrně významný projekt ministerstva školství s názvem Pospolu. Má za úkol zmapovat příklady dobré praxe a navrhnout, v čem by se měla zlepšit spolupráce škol a firem. Například víme, že je problém s kvalifikací učitelů na středních školách. Už teď například platí, že odborník z praxe, který učí maximálně na polovinu úvazku, nepotřebuje mít pedagogické vzdělání. To je novinka z loňského roku a umožňuje to více odborníkům přímo z firem učit praktickou výuku. Pokud mají být absolventi u firem dobře zaměstnatelní, je prostě potřeba, aby se učili to, co podniky v té dané oblasti aktuálně potřebují. Dalším záměrem ministerstva, jak zvýšit prestiž vyučení, je zavedení takzvané mistrovské zkoušky, kterou by mohli absolventi po určité praxi v oboru složit, a získat tak potvrzení, že už ty dovednosti zvládají i prakticky.

Celý rozhovor je k dispozici zde.