Projekt Pospolu byl ukončen k 31. říjnu 2015. Jednotky výsledků učení ECVET, které vytvořily školy zapojené do projektu, najdete na Modulu Pospolu na Metodickém portálu RVP.cz na adrese http://pospolu.rvp.cz/jednotky-vysledku-uceni.
Jak souvisí ECVET s projektem Pospolu a co je ECVET?
Projekt Pospolu se snažil o aplikaci evropského nástroje na národní úrovni. ECVET (Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu) totiž umožňuje, aby se mobilita realizovala nejen na mezinárodní úrovni, ale také v rámci ČR mezi školou a podnikem nebo mezi školami navzájem. Stáží i odborného výcviku/odborné praxe se mohou účastnit žáci i učitelé. Hlavním cílem je umožnit žákům (i učitelům) získat nové dovednosti ve svém oboru např. na jiném pracovišti, prací s jinými typy strojů a zařízení nebo modernějšími technologiemi, softwarem či vybavením, které domácí škola nebo spolupracující firma nemůže běžně poskytnout.
Partnerem může být kromě podniku tedy i škola, která nabídne svůj materiální či personální potenciál jiným školám, může se např. jednat i o vědeckovýzkumnou činnost atd. Cílem však je, aby se v obou případech jednalo pokud možno o vzdělávací nadstandard, který žáka či učitele obohatí o nové kompetence.
K čemu slouží Jednotky výsledků učení a kdo je definuje?
Jednotka představuje určitou část kvalifikace, může být specifická pro jednu kvalifikaci, ale může být také společná pro více kvalifikací. Tvoří ji ucelený soubor znalostí, dovedností a kompetencí - předpokládaných výsledků učení, které lze ověřit, hodnotit a uznávat. Definuje ji přijímající organizace (firma, případně přijímající škola) ve spolupráci s vysílající školou. Definované kompetence by měly vycházet z reálných pracovních úkolů a tím propojit svět vzdělávání se světem práce.
Jak a kde budou jednotky výsledků učení zaznamenány?
Kompetence, kterých by měl učící se (žák, učitel) dosáhnout, budou zaznamenány v Jednotce výsledků učení, tedy v jakési šabloně, která bude přílohou smlouvy mezi spolupracujícími partnery. Jednotka bude vytvořena před zahájením mobility a po jejím ukončení bude učícímu se vystaven osobní záznam. Tento dokument je vystaven každému účastníkovi mobility po absolvování stáže zvlášť a stvrzuje dosažené výsledky učení. Na základě osobního záznamu pak škola dosažené výsledky uznává.
Jak taková jednotka výsledků učení vypadá?
Ukažme si příklad jedné konkrétní jednotky. Nese název Kuchyňská úprava mořských a sladkovodních ryb, je určená pro obory vzdělávání: 65-51-H / 01 Kuchař-číšník (zaměření kuchař), 65-41-L / 01 Gastronomie. Podle EQF odpovídá kvalifikaci 3,4.
Výsledky učení, které jednotka obsahuje
Absolvent:
• samostatně opracovává ryby v předběžné kuchyňské úpravě;
• plánuje a organizuje postup práce;
• volí tepelnou úpravu vybrané suroviny;
• samostatně vybírá vhodné ingredience k ochucování a přípravě vybraného pokrmu;
• samostatně tepelně upravuje vybranou surovinu;
• ovládá práci s tepelným zařízením, používá správný inventář;
• vybírá a volí vhodnou přílohu či doplněk;
• samostatně servíruje připravený pokrm k degustaci
• při práci dbá na hygienu – dodržuje body HACCP;
• při práci dodržuje bezpečnost práce;
• humánně zachází se živými rybami.
Postupy a kritéria pro hodnocení těchto výsledků učení
Praktická příprava pokrmu podle zadání.
Kritéria:
• vhodnost volby a kombinace surovin
• vhodnost volby technologického postupu, jeho dodržování
• vzhled pokrmu
• nápaditost přípravy a úpravy
• chuť a vůně pokrmu
• volba přílohy a doplňku
• způsob servírování, celkový vzhled
• dodržování hygienických norem a BOZP
• organizace práce, samostatnost při práci
Příklady zpracovaných jednotek výsledků učení pro různé obory najdete v publikaci Prvky ECVET a jejich využití v počátečním odborném vzdělávání na národní úrovni.
Více o zavádění prvků ECVET najdete zde.